fredag den 2. november 2012

Organdoner




Skal, skal ikke....

Det svært at tage stilling til - "skal de have lov at åbne mig op - tage alle ens organer .. Pille ens hud, øjne osv. Ud"

Jeg har tænkt meget over det og har sendt mit underskrevet skema
afsted.

Jeg har valgt begrænset tilladelse - synes simpelthen at det er for grænseoverskridende hvis de hiver min hud af - ej altså! Og ja, OGSÅ selvom jeg er død!

De må, MED MINE PÅRØRENDES TILLADELSE, tage lunger, lever, hjerte og nyrer..
Det er også primært det der er brug for - de må sgu ikke tage mine øjne, eller andre mærkelige ting.. Eller det er jo ikke mærkeligt -men tror nu heller ikke at hvis jeg - 7-9-13- skulle komme ud for en ulykke og skulle væk herfra - at Kenney ville have det godt med at de skrællede mig!

Men synes det er værd at overveje!

Hvert år er der ca. Brug for
35-40 hjerter
30-40 levere
80-100 lunger
300-350 nyrer - der bliver idag kun transporteret 60-65 nyrere hvoraf 45 kommer fra levende pårørende!! Det er da foruroligende..

Dette er taget fra http://www.transplantation.dk/organdonor-ja-eller-nej/behovet-for-organer/

"Fra én organdoner kan gennemsnitligt 3-4 andre mennesker modtage organer, men en donor kan redde helt op til seks forskellige mennesker, alt efter hvilke organer der er givet tilladelse til.
Antallet af donorer afhænger i første omgang af, hvor mange der konstateres hjernedøde. Det gør mellem 100 og 200 om året i Danmark. Ud af disse er der mellem 50 og 70, der faktisk bliver organdonorer. I de tilfælde, hvor den afdøde ikke selv har taget stilling, siger de fleste pårørende nej til donation."

Jeg synes det er værd at overveje - og igen - jeg lader så den endelige beslutning være op til mine pårørende!






- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar