tirsdag den 20. november 2012

Den perfekte mor – der skal huske at tænke lidt på sig selv!

Nøj, hvor er jeg bare TRÆT af at se de der nybagte 1. gangs mødre i slut-30’erne der bare skal være ALT for økologiske, give ungerne økologisk uld tøj på, KUN fodre dem med de HELT ”rigtige” ting  og proppe en økologisk grim gummisut i kæften på deres unge!

JEG BRÆKKER MIG!

Ja, undskyld mig – men sådan ser jeg altså på det!

Altså, jeg er vokset op i røg, snavs på gulvet, vin på sutten og noget arve tøj fra min kusine – og jeg har det altså ganske udmærket og sætter stor pris på det mine forældre gjorde for mig!
Ikke at jeg træder i mine forældres fodspor som sådan (Jo, måske det med vin på sutten haha) men synes også at børn skal vokse op i en ”ikke-lyserød” verden! De må gerne vide at det ikke er nødvendigt at bruge formuer på en dyr øko-uld-vest eller Økologiske sko fra Pure baby (Som der desuden ikke er penge til når man er på barselsdagpenge).  – At det er OK at arve tøj og at livet ikke drejer sig om dyrt mærketøj, privatskoler eller et kæmpe hus. Og OK at der ikke er helt cleanet. ej, nu får jeg blandet en masse tanker sammen – Nå!

Er man mindre perfekt fordi man ikke gør alle de, i første afsnit, nævnte ting? Er man overhovedet PERFEKT når man gør de ting – eller er det et udtryk overfor omverdenen – at dømme de der ”øko-mødre-med kaffelatte i den ene hånd – og barnevognen i den anden” at de er ”de helt rigtige”.

Ej, jeg har bare set så mange af de der kaffelatte-øko mødre på det sidste og jeg får snart NOK!
De ligner nogen der har alt for meget tid, går i deres lille drømme verden og ligner nogen der får alt serveret – som regel går de der i den der ”drømme-gang-stil” med kaffen i hånden og så går PERFEKTE far med det trimmede skæg, stramme bukser og læderjakke med barnevognen ved siden af.

Det er sjovt – når man opdager at man er gravid går man i gang med at skabe sig et billede af hvad ”den perfekte mor” indebærer! Og tit synes man er det man selv opfatter som det værende det perfekte – er sådan ALLE skal opfatte det! Men sådan hænger det bare ikke sammen!

At jeg ikke synes der skal være beskidt på gulvet, er MIN opfattelse (og fordi jeg har en twistet idé oppe i hovedet om at jeg ikke kan holde ud at være derhjemme hvis der ikke er gjort rent) – men det kommer sig nok også af at mine forældre var/er nogle rodemikler J dermed ikke sagt at alle skal være som mig – er sgu ligeglad med hvad andre gør!

Tror nutidens mødre har en idé om at være perfekt mor, og sætter forventningerne meget højt – og så skuffer man jo sig selv hvis ikke det lykkes… måske man skal slappe lidt af?!
Det synes jeg selv jeg har lært.. jeg er jo typen der helst skal nå det hele på den halve tid og både nå at lave det ene og andet på en ganske almindelig tirsdag aften.

Jeg har det sidste år lært at slappe af – lært at mine børn elsker deres mor om hun så nøjes med at servere en tunsalatmad til aftensmad! Og jeg har lært: AT DET ER HELT OK!
Ungerne får også en mere afslappet mor.

Man skal virkelig huske ikke at sammenligne sig selv med andre – personligt har jeg aldrig selv gjort det – jeg har ladet mig inspirere men aldrig ”efterlignet” hvilket er et lidt forkert ord at bruge her.

Hvis man sammenligner sig selv med andre kan der skabes en form for konkurrence og misundelse – har selv prøvet det med en gammel veninde der virkelig hele tiden skulle sammenligne mit barn med hendes eget og ”Åh har hun den bluse så skal mit barn også” eller så småt som at sammenligne højde og vægt – til møbler i hjemmet som hurtigt blev efterlignet. Det er ikke sjovt heller, for den der bliver ”efterlignet”! Man har ikke lyst til at skulle afspejle sig selv hos andre fordi de har ”abet-efter”..
Man skal som mor synes, at det man gør, er det rigtige – for dig og barnet! Og jo mere man tror på sig selv, jo  mindre ”usikker” vil man være hvis man synes andre gør noget på en anden måde.

Den perfekte mor, efter MIN mening, er den der husker at vise sin kærlighed i den travle hverdag! Giv dit barn et kys og et ekstra kram inden de skal sove. Give sig tid til, ikke hver dag men når overskuddet melder dig, at læse en bog og synge en nat-nat sang. Ja, selv et lille smil bringer smilet frem hos dit barn! Jeg LESKER hvis Elissa eller Manja lige går forbi mig – vi siger ikke noget – men smiler til hinanden.. det er så DEJLIGT!

Kenney er også skide god til at sige ”de får da varm mad på bordet hver dag, er pæne i tøjet osv” og ja, det er jo dét der tæller. At man gør sit bedste som forældre!
Min måde som mor er jo ikke bedre end nogen som helst andres! Ellers Kenneys måde at være far på er ikke bedre end nogen andre. Jeg synes jo Kenney er den BEDSTE far i verden – ligesom andre synes at deres mand er den BEDSTE J

Kan huske i min mødregruppe – der var vi jo meget forskellige – og det var fx meget mærketøj ungerne havde på … så føler man hurtigt at man gør noget forkert fordi ungen ikke har mærketøj på.. hvor det jo ikke er dét en mødregruppe handler om – en mødregruppe handler om støtte, udveksle erfaring, hyggetid osv. ikke sammenligning OG HVEM KØBER MEST ØKOLOGISK?!

Husk – hav nok i hvem DU er som mor! Lad være med at finde fejl ved andre mødre og lad vær med at LED efter fejlene hos dig selv” Frembring de gode ting og fremhæv de ting du er sikker i og god til!

Døm ikke mig fordi mit barn får lov til at spise et stykke kage til en fødselsdag – der er MIN holdning jo den, at man ikke kan tillade sig at sidde og spise et stykke kage foran dit barn som bare sukker langt efter at smage – det sgu synd at spidse dem af med en ØKOLOGISK TØR GROVKIKS! Hvis du ikke selv vælger kagen fra er det sgu synd for ungen! Men igen, KUN min holdning! Og andre gør det jo bare på den måde de synes…

Ha en dejlig tirsdag alle sammen.

2 kommentarer:

  1. Super indlæg og kan kun give dig ret! Nok er nok med forventningspres og regler for hvornår man er en god mor og økologi procenter der skal holdes, før man passer ind i nutidens samfund.. fuck det!

    SvarSlet
  2. Præcis - hvorfor er det at folk skal udstråle det der irriterende "åh I'm the Best"
    Jeg brækker mig i lårtykke stråler!

    SvarSlet