mandag den 19. november 2012

Opskrift på flødeboller

Skønne Pernille beder om
Opskrift på mine flødeboller så den skal hun få!

Dog vil jeg råde til at bruge vaffelbund eller en anden lækker kiksebund evt med marcipan - forslag følger nedenfor!

Jeg synes ikke marcipanbunden var lækker mere end ved første og anden flødeboller så blev det lidt kvalm - men det var også ren marcipan bagt i ovnen.

Kransekagemasse - alternativ til alm marcipan bund:

150 g. sukker
70 g. past. æggehvider
350 g. ren rå marcipan
Bland sukker og æggehvider i en lille skål og lad det stå og trække i en times tid, så sukkeret opløses i æggehviderne.

Ælt marcipan med sukker og æggehvide blandingen. Kom kransekagemassen op i en kraftig sprøjtepose med en stor stjernetyl, og sprøjt bunde ud på ca.5cm. i dia.

Bag dem i en forvarmet ovn på 190 grader i ca. 10 minutter.

Køl dem af i fryseren eller køleskabet.

Skummen/guf:

300 g sukker og 1 dl vand koges op og koger i 2 minutter.

150 g past. æggehvider piskes let og sukkerlagen tilsættes langsomt.
Guffet piskes stift med en håndmikser ved middel hastighed i ca. 15 minutter.

Puttes i en sprøjte/pose med tyl og sprøjtes ud på bunden - giv dem 10 min. I ovnen ved 180 grader.

Lad køle helt af inden du overtrækker med chokolade og drys!

Tip: laves dagen før de ska spises så når skummet at sætte sig ordentligt.

God fornøjelse






- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. arrh hvornår skal jeg nå det inden jeg rejser -det lyder simpelthen for lækkert!!! Tak for opskriften skat!

    SvarSlet