lørdag den 13. april 2013

Opskrift på grovboller

Idag skulle vi have vores over-overboer på besøg Julie og hendes datter Julie der er lige så gammel som Elissa (og som lige er Startet på manjas stue)

Så jeg bagte boller - fulgte ikke en opskrift men brugte dette - der blev 37 boller:
50 g gær
6 dl vand
5 dl økologiske 5korns kerner (købt i Superbrugsen)
2 dl havregryn
4 dl grahamsmel
Hvedemel
5 dl yoghurt natural
1,5 tsk salt
2 spsk honning
0,5 dl olie
2 æg
Ville bløde kernerne lidt op så here we goes:

Blandede vand, havregryn og kerner i en gryde og lod det koge lidt op- eller, bare til det små boblede.
Hæld yoghurt, salt, olie og honning i.

Smuldr gær i en skål. Hæld lidt af "grød-blandingen" i og rør gæren ud. Hæld resten af grøden i.
Tilsæt så de 2 æg.

Tilsæt grahamsmel og så hvedemel til dejen er lækker - stadig lidt våd i det.

Lad hæve min. 40 min - min hævede 3 timer ved stue temperatur.

Formes og lad efterhæve 10 min.
Varm ovnen til 225 grader.
Pensles med æg og drys lidt kerner udover.

Gav dem ca 20 min.




Blogget fra min IPhone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar