søndag den 13. januar 2013

Lær at bage et godt brød

Nu har jeg øvet mig længe, læst side op og side ned og er ved at have godt fat i det.

Jeg ELSKER jo brød!

Her er de vigtige metoder til et godt brød:

1. Brug det rigtige mel! Det er vigtigt for både dej og smag at det ikke er det billigste mel - hav derfor både en god (fx økologisk hvedemel) Og en tipo 00 mel
(Som er det der skal bruges mest af)

2) ælte tid!! Vigtigt at ælte lang tid så dejen kan "bærer" sig selv og bliver luftig.

3) dejen skal være ret våd i det

4) damp! Når du bager skal det være ved høj temperatur og der skal hældes vand ind for at give damp.

Her er opskrift på mine rundstykker - giver 18-24 alt efter størrelse:

Ingredienser;
40 g gær
1 liter økologisk let eller sødmælk
1 spsk groft salt
3 tsk sukker
1 kg tipo 00 mel
Ca 3 dl økologisk hvedmel (måske mere)


1. Smuldr gæren og tilsæt salt og sukker
2. Lun mælken i en gryde og hæld det over gæren og rør ud
3. Tilsæt tipo 00 melet og rør ud
4. Tilsæt alm hvedemel og rør - den skal være våd men ikke HELT flydende. Tilsæt lidt mere hvis nødvendigt

5. Hæld dejen ud på bordet og ælt 20-30 minutter. Du skal ikke tilsætte mere mel den SKAL være våd!!
6. Lad hæve 30 min. I skålen uden tildækning

7. Form til boller (semi størrelse) og lad hæve yderligere 30 min. Igen utildækket
8.Varm ovnen op til 220 grader.

9. Pensl bollerne med vand og drys godt med birkes eller mel over
10. Sæt i ovnen og lad dem bage 20-30 minutter

11. Det er vigtigt at du hvert 10. minut hælder vand ind i
Bunden af oven - skynd dog at lukke lågen. Dette er for at skabe damp og det er dét der giver sprød skorpe!

Kan sagtens laves dagen før og skal så bare varmes 5-7 minutter ved 230 grader.

MUMS!!! Slut med at gå til bageren!!!




- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar