onsdag den 9. januar 2013

Kongens Foged


I går så Kenney og jeg det program der blev vist på TV2
Kongens Foged.



 


Hvor er det uhyggeligt og sørgeligt at se hvor mange der
bliver smidt på gaden og lige pludselig ikke har tag over hovedet!


Nogle af dem havde jeg sådan virkelig ondt af - fx. en mor
med et barn som var på barsel og hvor manden så smuttede - hun stod jeg
pludselig med en husleje hun ikke kunne betale og en lav udbetaling i form af
barselsdagspenge.

Men så var der andre hvor jeg tænkte "måske du bare
skulle betale dine regninger før du bruger dem på alt mulig andet"...


Tænk at der (efter utallige advarsler formoder jeg) en dag
står en trunte ude foran din dør med en låsesmed og siger - du har lige et
øjeblik til at pakke de vigtigste ting og så er det ud!


Jeg tænker så - altså - de fleste var nogen der modtog penge
fra kommunen fx. - så har jeg det sådan lidt at kommunen i stedet for at
udbetale det direkte til kontanthjælpsmodtageren eller hvad det nu måtte være -
betalte direkte til det boligselskab...


 


Det er også meget dyre lejligheder der er rundt omkring
synes jeg - billige boliger i leje form tror jeg ikke rigtig at der findes
noget af særlig mange steder. Og man er jo nødt til at have tag over hovedet.


 


Det var i hvert fald rigtig forfærdeligt at se at nogle
kommer så langt ud at de ikke kan betale deres regninger...


Er glad for at vi har vores budgetkonto som der hver måned
ryger penge ind på og det dækker alle udgifter - man ved hvad man har at leve
for og så er det dét!


Har ondt af folk der har rod i økonomien, det må ikke være
særlig morsomt.


Der var en dame i programmet der på et tidspunkt havde haft
400 kr til mad TIL EN HEL MÅNED!!! Whaaaat!!! vores madbudget (inkl. andre
husholdningsting som bleer, rengøringsting, osv osv.) ligger på omkring 5000
kr. i gennemsnit.


 


Forstår ikke man ikke bare sætter sig ned og siger "Nu
laver jeg et budget" fx. ser vores budget sådan her ud:

Husleje (inkl. alt) vand varme internet antenne
7100 kr.
Dong (kvartal)
1986 kr. (662 kr. om måneden)
Institution:
4601.5 kr (Fra 1. maj kommer vi ned på 3039 kr.)
telefon 2 styk
384
Alka forsikring indbo og børneulykkes
190 kr. om måneden
Banklån (vi betaler både renter og afdrag)
10.600
Sygesikring DK (Kvartal)
331 kr. (110 kr. om måneden)
Crossfit
429 kr.
Ialt om måneden
24076,5 kr


Det er rigtig mange penge fordi vi betaler så meget af på vores gæld men om 6 år har vi så 10.600 kr. mere om måneden da vi er gældfri der - hellere betale en masse af end at vente!

 

Jeg forstår bare ikke at man lader sig selv komme så langt
ud at man ikke har råd til at betale sin husleje. Så må man tage sin situation
op til overvejelse.


Nogen er direkte selv skyld i det, andre kan være kommet ud
for noget der har gjort at de er i den situation.


Sørgeligt var det i hvert fald at se det program.

 

Hver dag er der 5 børnefamilier der bliver sat på gaden -
WHAT!!!! Det er da forfærdeligt! Og meget tankevækkende!


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar